5 istotnych pytań o branding

17.11.2020 | Czas czytania: 5 min

#digital #marketing internetowy

5 istotnych pytań o branding

Branding to jedno ze słów-kluczy w marketingowym żargonie. Pojawia się często, ale rzadko jest wyjaśniane i przekładane na rzeczywistość. Tymczasem warto mu się przyjrzeć dokładniej, by ustalić, co się za nim kryje. A także za co się naprawdę płaci, gdy płaci się za mityczny branding.

Czym właściwie jest branding?

Najprostsza odpowiedź to „budowanie brandu”. Odpowiedź bardziej skomplikowana uściśla, że owo budowanie odbywa się w świadomości odbiorcy, ponieważ właśnie tam marki przebywają w swoim środowisku naturalnym. Można wręcz powiedzieć, że marka, która nie przedostała się do świadomości odbiorców danego produktu lub usługi, tak naprawdę nie istnieje. Cóż z tego, że została opisana na papierze, skoro nie funkcjonuje i nie oddziałuje. W zasadzie - by ująć rzecz dobitniej - nie żyje.

Jak można się z łatwością domyśleć, tak pojmowany proces budowy marki łatwy nie jest. Wymaga zaangażowania wielu narzędzi, synchronizacji działań i konsekwencji. Składa się między innymi z tworzenia identyfikacji wizualnej, układania claimu oraz formułowania filozofii firmy. Do tego dochodzą kwestie tak skomplikowane i wielowymiarowe jak kultura firmy czy wizerunek w mediach tradycyjnych, internetowych i społecznościowych.

Do czego służy branding?

Głównym zadaniem osób zajmujących się projektowaniem komunikacji marketingowej, jest budowanie i przekazywanie pewnych opowieści. W przypadku brandingu jest podobnie, choć zarówno treść snutej historii, jak i narzędzie służące do opowiadania, są niezwykłe.

Branding ma konkretne zadanie – wywołanie emocji i skojarzeń zbieżnych z założeniami towarzyszącymi danej marce. Jest to więc skondensowana „opowieść”, która rozrasta się dopiero w świadomości odbiorców. Dlatego twórcy reklam tak często posługują się stereotypami, odniesieniami i powszechnie kojarzonymi symbolami. Ich znaczenia są szybko odkodowywane przez umysł oglądającego, a tzw. świat marki znajduje swoje przedłużenie w wyobraźni adresata komunikatu.

Ile kosztuje branding?

To pytanie, na które nie ma dobrej odpowiedzi. Dużo zależy od zakresu planowanych działań oraz skali działania danej firmy. W definicji brandingu wspomnieliśmy, że to działanie wielowymiarowe – rozciągające się od identyfikacji wizualnej aż po wizerunek w social mediach. Tymczasem praktyka pokazuje, że często pod pojęciem brandingu występuje jedynie identyfikacja wizualna, z dodatkami zależnymi od aktualnych potrzeb klienta.

Jedno jest pewne – profesjonalny branding nie może być rażąco tani. Tendencję do obniżania kosztów (i przy okazji jakości) dobrze widać na grupach branżowych w mediach społecznościowych, gdzie pod zapytaniami klientów odbywa się licytacja na jak najmniejszą kwotę. O tym jak kończą się tego typu realizacje lepiej nie wspominać.

Jak przeprowadzić udany branding?

Tak naprawdę wystarczą dwie rzeczy – kompetentna agencja i świadomy klient. To mało, ale jednocześnie bardzo dużo. Czasem należy wykonać pewien wysiłek, by do takiego stanu doprowadzić. O tym jak wygląda to w agencji interaktywnej discipline opowiada Konrad Skonieczny, Art Director:

„Najczęściej klient przychodząc do nas po logo lub identyfikację oczekuje ładnego „obrazka” trafiającego w jego osobiste gusta cała reszta spada na dalszy plan.  Dla nas klient idealny to taki, który jest świadomy, ufa naszemu doświadczeniu, wizji i eksperckości, za którą w końcu płaci. Dlatego każdy projekt zaczynamy wspólnym warsztatem, na którym staramy się przekonać klienta, że warto się otworzyć, poznajemy wzajemne oczekiwania i omawiamy założenia. Pozwala nam to na efektywniejszą pracę co w oczywisty sposób przekłada się na jakość zrealizowanego projektu”.

Jak nie przeprowadzać brandingu?

O złych praktykach można napisać grubą książkę. Na potrzeby tego tekstu ograniczymy się jednak do kilku rad, które zaczynają się od stanowczego NIE:

  • NIE spodziewaj się, że marka powstanie przez weekend,
  • NIE domagaj się bezrefleksyjnego imitowania dobrze funkcjonujących marek,
  • NIE oczekuj, że sam logotyp zbuduje Twoją markę,
  • NIE oczekuj jakichkolwiek pozytywnych efektów po wydaniu komendy „większe logo”,
  • NIE porównuj potrzeb swojej firmy do potrzeb światowych gigantów,
  • NIE bój się zaufać doświadczonym ekspertom od brandingu.

Zasady zasadami, a najczęściej proces budowy marki i tak wymyka się definicjom i kodeksom. To dziedzina na tyle elastyczna, spontaniczna i kreatywna, że nie sposób przewidzieć wszystkich czynników. Czasem zdarza się i tak, że projektant tworząc logo z ludzikiem z parasolem, w roli modela obsadza własne dziecko. True story!

Moze Cię również zainteresować:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

18.02.2022

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Działasz w branży e-commerce już od dłuższego czasu, jednak wskaźniki sprzedaży wciąż nie są na zadowalającym poziomie? Zastanawiasz się, jakie zmiany…

Czytaj więcej
Core Web Vitals,  czyli pozycjonowanie doświadczeń

06.04.2021

Core Web Vitals, czyli pozycjonowanie doświadczeń

Optymalizowanie stron pod wyszukiwarki internetowe to oczywiście bardzo cenna umiejętność. Dzięki niej można relatywnie niskim kosztem zwiększyć ruch na…

Czytaj więcej
Sztuka prezentacji produktu w sieci

01.02.2021

Sztuka prezentacji produktu w sieci

Doświadczeni handlowcy dobrze wiedzą, że kupuje się przede wszystkim oczami. Ci bardziej nowocześni dodają, że także palcami, które klikają w intuicyjne…

Czytaj więcej

Strona używa plików cookies w celu zapewnienia jej prawidłowego działania oraz w celach statystycznych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności
Polityce cookies